Hormalainen Henri-

Henri Hormalainen

Politiikka ei aiemmin ole kiinnostanut minua henkilökohtaisesti.

Sana, politiikka, tuntuu vieläkin vieraalta, vaikka olenkin ilmoittautunut mukaan ehdokkaaksi kunnan asioiden hoitamiseen. Sitähän se sana varsinaisesti tarkoittaa, yhteisten asioiden hoitamista vaikuttamisen ja päätöstenteon kautta. Sanaan omassa mielessäni liittyvät mielikuvat politikointi, ”pelaaminen” tai järjestötoiminta eivät kiinnosta yhtään edelleenkään eikä minulla ole minkäänlaisia poliittisjärjestöllisiä tavoitteita.

Minua kiinnostaa ainoastaan tuoda Liedon kunnan päätöksentekoon mukaan omanlaiseni näkökulma.

Millainen se näkökulma sitten on? No, sitä on vaikea määritellä, mutta ainakin se muodostuu seuraavalaisten elämänkokemusten ja kiinnostusten perusteella.

Olen 47-vuotias kahden lapsen perheenisä Liedosta. Olen asunut käytännössä koko ikäni Liedossa muutaman vuoden opiskelija aikoja lukuun ottamatta.

Lieto, sen taajamat ja voisiko sanoa, Lietolaisuuden olemus, ovat tulleet näin hyvinkin tutuiksi vuosien saatossa. Mielestäni yksi Liedon hienoimpia piirteitä on tietynlainen lintukotomainen turvallisuus ihan tässä Turun kupeessa, ja sen säilyttäminen kaikin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.

Lasten, nuorten ja aikuisten harrastustoimintaa ja niiden edellytysten tukemista pidän tärkeinä. On tärkeää, että on mahdollisuuksia harrastaa ja kunnan kuuluu tukea monenlaisten seurojen ja järjestöjen toimintaa.

Harrastustoimintaan osallistuminen on parasta vastapainoa jatkuvasti kasvavalle ruutuajalle ja passivoitumiselle.

Olen seurannut läheltä sekä Liedon Pallon että erityisesti SBS Liedon kaltaisten seurojen ja siellä toimivien mahtavien valmentajien ja muiden aktiivien pyyteetöntä työtä toiminnan mahdollistamiseksi ja lasten ja nuorten aktivoimiseksi. Tätä toimintaa kuuluu tukea! Itsekin harrastan monenlaista, aktiivisemmin muun muassa jääkiekkoa sekä enduromoottoripyöräilyä, johon tosin lähialueilla on pääosin valitettavan huonot mahdollisuudet.

Olen kohtuullisen tuore IT-alan yrittäjä sekä olen valmistunut maisteriksi aikoinaan, vuonna 2000, Turun Kauppakorkeakoulusta.

Ajatteluani ja toimintaani ohjaavat vahvojen ideologioiden sijaan kuunteleminen ja erityisesti haastaminen. Myönnän että joskus haastan vähän turhankin kärjekkäästi. Uskon kuitenkin mahdollisuuteen muuttaa omaa mielipidettä uusien tietojen, vahvan argumentoinnin ja hyvien perusteluiden vakuuttamana. Tarkkailen ympäristöäni avoimin silmin. Olen mestari googlaamaan ja omaan hyvän lähdekritiikin ja lähes päivittäin syvennän tietojani monista arkielämässä, tai vaikka sosiaalisessa mediassa esiin nousevista asioista. Annan usein myös palautetta somessa väärien uutisten levittäjille.

Vaikka kunnallispolitiikka on toimintaympäristönä minulle melko tuntematon, olen rohkea haastamaan, nopea omaksumaan, selvittämään faktoja, enkä arkaile jakaa näkemyksiäni tai tehdä päätöksiä.

Edellytykset päätöksenteolle on oltava kunnossa. En suostu päättämään asiasta, jota en ymmärrä.